Skip to content

Vakantie en hardlopen op Center Parcs de Huttenheugte

Afgelopen week hadden we met ons gezin een week vakantie. ‘s-Hertogenbosch werd in deze week Oeteldonk (carnaval) en voor het eerst in 51 jaar wilde ik dat ontvluchten. Wij zijn of waren echte Oeteldonkse carnavals vierders maar dit jaar besloten we door diversen redenen het feest over te slaan. Dan kun je maar beter ook ver weg zijn, in onze stad kun je er anders niet echt omheen.

Zo reden we op zondag naar Arnhem om daar door de parken te wandelen en een museum te bezoeken met junior. Een overnachting in het plaatselijke Stayokay was ook geregeld. Het was een superleuke dag daar en omdat ik er pas nog was om met Barbara Kerkhof te rennen wist ik een beetje de weg.

De rest van de week hadden we een last minute geboekt in het hooge noorden bij Center Parcs Huttenheugte. In onze bagage hadden we (Charlotte en ik) beiden onze hardloopspullen zitten om daar gewoon onze kilometers te maken. Op maandag kwamen we daar al in de vroegte aan. Lang geleden kwam ik wel eens in Center Parcs met mijn ouders, ik denk dat ik ongeveer 10 jaar oud was Center Parcs was nog Sporthuis Centrum en van de euro had nog nooit iemand gehoord. Heel erg benieuwd hoe ik het nu dus zou ervaren. Er zaten echt nog wel herinneringen in mijn hoofd van een open haard en wandelen in het bosrijke park. De weg er heen kenmerkte zich door uitgestrekte weilanden en dan met de nadruk op uitgestrekt. Hier ze je pas goed hoe plat Nederland is, heel veel kom je hier niet echt tegen.

Eenmaal in de buurt van de bestemming zag je in de verte het bungalow park al uit de verte opdoemen. De bomen waren duidelijk aangeplant en door het winterse weer was er geen groen blaadje te zien. Je keek zo tegen de huisjes aan in dit jaargetijde. We waren er best vroeg dus na het inchecken konden we nog niet ons huisje in, geen probleem we namen onze zwemspullen uit de auto en gingen eerst maar eens een paar uur naar het zwembad. Hier scoort Center Parcs punten, niets op aan te merken en het hele Aqua Munda (een heel moeilijk woord voor zwembad) was prima verzorgd.  Mooi ingedeeld en ontworpen, zwembad, golfslagbad, glijbanen en een heuse wildwaterbaan. Hier zouden we ons de komende dagen vaak in het water laten zakken. Milo genoot zo als je hier onder ziet enorm.

Na 3 uur mochten we dan in ons huisje, dat huis is nog precies hetzelfde zoals het 40 jaar geleden was alleen heet het nu heel deftig Cottage, nou ik vind het nog steeds een huisje. De plafonds waren opgeknapt met kunststof schrootjes, de tijd dat deze hip waren ligt al ver achter ons dus dat zegt iets over de laatste opknap beurt. Ik kan hier heel veel gaan zeggen over het huis, wat er beter zou kunnen. Maar uiteindelijk hebben we een prima vakantie gehad en de kleine mindere punten van het huisje hebben hier niets aan afgedaan (oké het bed hadden ze echt veel eerder moeten vervangen).

huisje huttenheugte mari durieux

We hadden hier in deze omgeving geboekt om nog iets van de te zien, zo vaak komen we niet zo ver boven in het land. Het weer was alleen in deze week niet zo best, wat er op neer kwam dat we het park nauwelijks zijn afgeweest en dan is Center Parcs een prima locatie met een 7 jarige. Er was meer als genoeg te doen, zwemmen, bowlen, minigolf noem maar op en dat allemaal gewoon binnen.

Het hardlopen was op vakantie geen prioriteit en ik zou wel zien wanneer ik dat ging doen.
Op google maps en afstandmeten.nl had ik al bekeken hoe ik een rondje van 10 kilometer kon maken. Het weer was echter iedere keer zo slecht dat ik besloot een korter rondje te maken. De route van 10 kilometer zou een lang stuk langs een kanaal zijn en verder over open stukken. Ik had geen waterdicht jasje mee genomen, alleen waterafstotend. Met dit weer zou het niet voldoende zijn. Mijn rondje zou als logisch gevolg alleen over het park zijn en dat viel nog niet mee. Op woensdag ochtend stond ik er klaar voor, eenmaal buiten duurde het even voor ik gps had op mijn horloge en kon gaan. Tijdens het wachten op het signaal merkte ik al dat het best druk was met auto’s die op het park reden. Signaal te pakken en daar ging ik over de smalle verharde paden. Iedere keer als er een auto naderde, moest je echt dicht aan de kant gaan lopen. Daar stonden dan vaak ook weer auto’s geparkeerd. De weg zat vol gaten en er stonden flinke plassen.

hardlopen mari center parcs huttenheugte

Ik probeerde een pad te zoeken wat rond het aanwezige meer zou kunnen lopen maar kwam iedere keer uit op doodlopende paden. Al met al heb ik redelijk vaak moeten stoppen vanwege in en uit parkeerenden auto’s en stukken dubbel gelopen omdat het weer doodlopend was.

hardlopen centerparcs

Na 4,6 kilometer slalommen hield ik het voor gezien. Ik had op een vakantie park eigenlijk wel verwacht dat je er lekker een stukje zou kunnen hardlopen, joggen, wandelen, maar daar is het niet echt op ingericht. Gemiste kans als je het mij vraagt, mensen zijn hier voor een paar dagen of een week. Het park heeft zoveel voorzieningen maar een veilige weg om een rondje te doen is er gewoon niet. Als Center Parcs ooit de infrastructuur gaat veranderen dan mogen ze hier best wel rekening mee houden.

hardlopen mari center parcs

Voor de foto hierboven zocht ik dan wel even een heel klein leuk pad op (dat hield na 10 meter ook gewoon weer op). Na dit korte rondje trok ik snel mijn zwembroek weer aan en dook het water in.

Al met al heb ik het bij dat ene rondje gelaten en uiteindelijk is dat ook niet heel erg. Een weekje rust kan soms heel verfrissend zijn. Volgende vakantie beter denk ik dan maar, hardlopen op de Huttenheugte is niet echt ideaal. Verder hebben we echt een heerlijke week gehad met zijn drietjes en dat was de bedoeling.

Keep on running in a free world

Mari Durieux Alles bekijken

Runner and (ex) Drummer

12 thoughts on “Vakantie en hardlopen op Center Parcs de Huttenheugte Plaats een reactie

1. Hee Mari, wij zijn hier vorig jaar geweest. Met grote vreugde van onze zoon betreft het zwembad… Vooral de wildwaterbaan inderdaad. Laatste bocht even stil gaan liggen en t lijkt alsof je in een kabbelend beekje in de tropen ligt haha. Maar voor wat betreft dat rondje lopen, ik heb er toch best OK (als onderhoudend loopje) kunnen lopen. Rond het meer ligt een pad van grind, dat kan je evt met een paar verbindingen over gras best aardig volgen. Over de bruggetjes bij de kinderboerderij en nog een rondje. Heb je er ruim 8 te pakken. De omgeving is inderdaad oer Hollands, op t saaie af. Voornamelijk bestemmingsverkeer voor huttenheugte en plopsa indoor, verder wat kanaalwegen en Coevorden is net te ver voor een snel rondje. Al met al heb ik er destijds best prima gelopen… We zijn afgelopen week op roompot weerterbergen geweest. Aanrader voor de trailliefhebber. Je loopt vanuit t park zo de weertse heide op. Mooie single tracks en stuifzand a la de zandverstuiving, maar dan groter 😉.

2. Dat ik er nou uitgerekend door jou aan herinnerd word dat dat ‘vroegah’ sporthuis centrum heette ! Ha ha! Ik droomde ook heel even weg naar dat huisje met zo’n open haard. Ik zat echter in het plaatsje ‘Amerika’ in Limburg… misschien is dat wat voor je volgende vakantie ; lekker hills trainingen doen 😉

3. Dan maar het zwembad in. 🙂 En groot gelijk heb je.
    Wij zijn een tijd terug naar de Kempervennen geweest. Ook een leuk park. En gelukkig voldoende hardloopmogelijkheden. Maar ja, wel in Brabant… Overigens zijn de huisjes en bedden daar het zelfde hoor haha…